Inför Hedens IF – Skogså IF

hedenmotskogså

Derby på Olympia!

Om än det bara är en träningsmatch så vill man tro att det står prestige på spel. Man kan nog påstå att efter Bodens BK så är det de två bästa lagen i Boden som gör upp.

Både lagen går dessutom bra i sina respektive serier. Heden ligger på 3:e plats i division 3 Norra Norrland med hela 9 poäng upp till ettan Morön men på samma poäng som tvåan Kiruna FF. Skogså ligger på en 5:e plats i Division 4 Norra. Det är ett getingbo på plats 2-5 med Övertorneå SK, Luleå SK, Lira BK och Skogså IF, sen blir det hopp till serieledande IFK Kalix som är hela 8 poäng före Skogså.

Jozza skogså

Hedens tränare Ulf ”Jozza” Sundqvist tränade Skogså IF säsongen 2013 och höll på att ta upp laget till Division 3 men föll på målsnöret efter kval mot bl.a Heden, såhär säger han inför matchen.

Det ska bli jättekul att får möta Skogså, ett lag som jag tränade 1 år och hade fruktansvärt roligt med. Sommaruppehållet har varit bra, spelarna har kört på egen hand i 3 veckor, jag valde att låta spelarna vara ledig 3 veckor med egen träning. Vi möter Bodens BK dagen före men vi kommer att kunna mönstra bra lag både mot Bodens BK och Skogså IF.

dacin bild 2

Såhär säger Skogsås tränare Dacian Dacin inför matchen.

Vi började träna förra veckan lite lugnt och igår så hade vi den första träningen på riktigt. Vi har fått en ny spelare från Heden, Kennedy Wambugu, han har spelat i Bodens BK innan Heden. Han är en typisk anfallare, teknisk och snabb.

Känslan inför hösten är bra, vi har haft analys av våren och vi vet vad vi kan göra i framtiden. Vi får hoppas att hösten blir bra. Matchen mot Heden är en chans för alla de som inte spelade så mycket under våren att kliva fram och visa vad de går för.

Vi jobbar hårt 3 träningar på veckan, matchen, plus att vi ska försöka att jobba lite mer på kondition. Jag är lite orolig för Marcus och Emil Svensson, de är fortfarande skadade så jag vet inte exakt om de kan spela så mycket på hösten.

Matchen mot Heden ska bli kul att spela, det är ett lag som ligger på 3:e plats i Division 3 och jag vet att de har stora ambitioner att gå upp, det märker man framförallt nu när de skrivit kontrakt med 2 vänner till mig från England, William Johnson-Cole och Danny Tyler Waring. Vi spelade tillsammans i Bodens BK. Det ska dessutom bli roligt att möta Björn Blombäck och Markus Olofsson.