Inför Skogså IF – Lira BK

skogså lira

På söndags kvällen kommer Norrlands största fotbollsförening(!) och gästar Åvallen, nämligen anrika Lira BK. Där har många duktiga fotbollsspelare blivit fostrade genom åren, såsom Jessica Landström, Robert Stoltz och Fredrik Lundqvist. Herrlaget har spelat i division 4 och 5 de senaste säsongerna, det verkar som att klubben har tålamod och bygger som man ska göra, med stabilitet och trygghet från grunden. Vi är övertygade om att det kommer bära frukt i framtiden.

Lira BK ligger 2 poäng före Skogså i tabellen på en fjärdeplats, men har liksom Skogså högre ambitioner än så. Våromgångens möte på Porsö IP slutade 0-0 efter en jämn tillställning där båda lagen var tagna av premiärens nerver. Annorlunda kommer det vara nu med två lag fyllda av självförtroende. Skogså som spelat jämt mot både Hedens IF (Division 3) och Bodens BK med hela 8 spelare från A-lagstruppen. Alla lag vet att det är svårt att besegra Skogså på Åvallen. Lira BK kommer stärkta från en vinst i semifinalen av lilla coop cup och IFK Kalix väntar i finalen, det måste vara en injektion för laget.

lira_bk

Såhär säger Liras tränare Jesper Sandberg inför matchen:

Vi har nu tränat på i två veckor efter uppehållet. Läget i laget är bra. Vi har en näst intill disponibel trupp och kommer stärkta från en stark insats i Lilla Coop-semifinalen förra helgen. Vi slog tillbaka Lillpite med 8–1.                                                                                                               På söndag väntar oss en av säsongens svåraste bortamatcher. Speciellt nu när Skogså har kommit igång efter en lite tveksam inledning. Skogså kommer vara med i toppen och är oerhört svårslagna.                                                                                                                      Men vi känner att vi har en bra matchplan och kommer inte ge oss i första taget.

Jag förväntar mig en jämn match med mycket närkamper. Det gäller att vi är förberedda på att jobba hårt i 90 minuter. Vi har en bra känsla inför söndag. Det ska bli kul med gräsmatch, för ovanlighetens skull.

dacinådavid

Såhär säger Skogsås tränare Dacian Dacin om matchen:

Äntligen match på Åvallen igen! Efter nästan tre veckors hård träning samt bra träningsmatcher så är det dags för att starta höst säsongen.

Det kommer att bli tufft men jag vet att vi är ett mycket bra lag på Åvallen. Om vi kämpar och kör som på träningsmatcherna så kommer vi att vara lyckliga efter matchen. Mitt lag vet att om man vill springa in på planen med Skogså loggan på bröstet så måste man kämpa och ge allt! För oss så kommer det vara en viktig match på flera sätt, vår klubb firar 73 år. Jag vill säga grattis, vi vill även fira det med en seger och en snygg match så att vi kan klättra i tabellen.

Alla fotbollsfans är välkomna att komma och se ett underhållande spel mellan två bra lag.